Hur är jag som ledare?

Tillit Jag skulle vilja säga att jag är en person man kan lita på under ett arbete i grupp men jag vet att det inte alltid har stämt eller stämmer. Detta för att jag som sagt ofta har en tendens att skjuta upp saker och inte få dem gjorda. Dock har jag kommit så pass långt att jag vet om att jag har detta problemet, och jag försöker verkligen göra mig av med det. Det är oerhört viktigt att man kan lita på varandra om man skall kunna arbeta ihop, faller en faller alla blir det ofta. Och det är aldrig roligt att vara den som drar ner de andra för att man inte har gjort det man tog på sig. Men när andras arbeten står på spel så är det väldigt sällan jag skjuter upp saker och drar ner dem. Och vid de tillfällen jag har gjort det har mitt samvete verkligen blivit extra svart. Som ledare skall man också utstråla tillit så att medarbetarna kan känna att  vi klarar av detta. Detta är däremot något som jag är bra på. Jag tror ofta på den gruppen jag arbetar med och vill att de skall få den positiva energin som krävs för att de skall känna det med.

Språk- Användandet av språk är väldigt intressant. Jag har den uppfattningen att man bör lägga sitt språk på en enkel nivå och inte krångla till saker. Jag tänker ofta på hur folk använder språket, särkilt de föreläsare vi har haft under våran studietid och alla andra föreläsare jag har haft under andra studier. Jag använder mig av ett enkelt språk dels för att jag inte har den  kompetensen som krävs för att glänsa på äkta byråkratiskt vis och dels för att jag inte ser charmen av att använda byråkratiska termer. Människan utformade ett språk i grund och botten av den simpla anledningen av att vi skall förstå varandra. Däremot så utvecklas vi och utvecklingen innebär att det uppkommer nya situationer och saker som behöver nya ord. Men att använda ett komplicerat språk för att stärka sin auktoritet skulle aldrig falla mig in. I min värld så förstår jag de folk som håller nere sitt språk på en enkel nivå istället för att använda komplicerade termer. Och om man nu måste använda komplicerade termer så skall man inte tro att alla förstår vad man menar. Detta har ju ett samband med punkten som förljer här nedanför.

Instruktioner-
När det kommer till att ge folk instruktioner så gäller det att vara rak och tydlig. Men som ledare kan man inte alltid förvänta sig att folk kan ge och ta instruktioner på samma sätt. Man bör ha en bra kommunikation med sina medarbetare så att man kan förstå på vilket sätt personerna bäst arbetar. Och utefter det dela ut instruktionerna. Därför krävs det av en ledare att kunna vara flexiblel och anpassa sig utefter det arbetslag han/hon leder. Detta är inte nått jag själv har sett att jag har haft några problem med. Jag kollar alltid av med gruppen så att alla har förstått vad som skall göras. Jag själv kan lätt bli stressad när jag inte riktigt har förstått de instruktioner som jag har fått. Därför är det alltid viktigt att det finns tid för frågor och samtal efter det att instruktionerna har dragits.

Lärande-
Man lär sig alltid något nytt när man har arbetat i ett projekt. Det finns alltid saker man kan ta till sig till nästa gång det är dags. Både det som gick bra och det som gick mindre bra. Det är viktigt att man tar sig den tiden efteråt och utvärderar vad man kan bära med sig av projektet till nästa gång och vad man bör tänka på då. Men det största lärandet är ofta det man får ut från varandra i projektet. Andra sätt att tänka på och hur andra löser problem. Men man lär sig ofta helt andra saker då man tar till sig av de andras kompetenser och får på så sätt lite kött på benen på områden där det har varit väldigt benigt innan.

Lämna en kommentar